Mahihaber - Dini Haberler - Diyanet Haberleri

Hac ve Umre’de Tıraş Olmanın Şartı

2017-02-25 06:22:25
Hac ve Umre’de Tıraş Olmanın Şartı

Tıraş Olmak Veya Saçları Kısaltmak (Halk Veya Taksîr): Mina’da taşları attıktan sonra, kıran veya temettû haccı yapanın kurban kesmesi, daha sonra da Mekke hareminde ve bayramın ilk üç gününden birinde saçlarını tıraş etmesi veya kısaltması vâciptir.

Kadınlar saçlarının ucundan biraz keserler. Böylece ihramdan çıkmış olurlar. Kur’an’da şöyle buyrulur: “Sonra kirlerini gidersinler.” (Hacc: 22/29). İbn Ömer, âyetteki “tefes”in; saçları tıraş etmek ve ihramı çıkarıp elbiseleri giymek anlamına geldiğini söyler.

Enes (r.a.)’den şöyle dediği nakledilir: Rasûlullah (s.a.s.), Mina’ya geldi, cemrelere vardı, onları taşladı. Sonra Mina’da kaldığı yere gitti ve kurban kesti. Sonra berbere başının sağ ve sol yanlarını göstererek, saçlarını almasını söyledi.[1] Umreye niyet eden tavaf ve sa’ydan sonra tıraş olur ve ihramdan çıkar, dolayısıyla da umreyi tamamlanmış olur. Hacca niyet edenler ise tavaf etmek, Arafat ve Müzdelife’de vakfeye durduktan sonra, Kurban bayramının birinci günü, büyük şeytan taşlanır sonra da, haccı ifrad yapanlar, tıraş olurlar ve ihramdan çıkabilirler.

Haccı temettü ve haccı kırana niyet edenler ise; Kurban bayramının birinci günü, büyük şeytanı taşlayıp, vacip olan kurbanı kestikten sonra ancak tıraş olur ve ihramdan çıkabilirler. Bu şekildeki bir hacca niyet edenler, kurban kesmeden tıraş olamazlar ve ihramdan da çıkamazlar. Tıraş olmak haccın vaciplerindendir. Cumhur; her hangi bir sebepten dolayı da olsa, tıraşı terk etmek caiz değildir demişlerdir. Kur’an-ı Kerim’de “…Sonra tefeslerini yerine getirsinler…”[2] buyurmaktadır. Buradaki tefeslerinden maksat tıraştır denilmiştir.[3]

Enes (r.a.)’tan rivayetle bir hadisi şerifte “Resulullah (s.a.s.) Mina’ya geldi, gidip cemreyi attı, sonra Mina’daki evine gelip burada kurban kesti. Daha sonra berbere saçımı al diyerek, önce sağ yanına sonra soluna işaret etti. Daha sonra onu insanlara veremeye başladı.” diye nakledilmiştir.[4]

Başka bir rivayette ise İbn Ömer diyor ki

“Resulullah (s.a.s.) şöyle dua etti: ”Allah’ım tıraş olanları mağfiret eyle” dediler ki, “Ya saçını kısaltanlar?” “Saçlarını kısaltanlara da” buyurdu.[5] Allah’ım tıraş edenleri mağfiret eyle. Allah’ım! Saçlarını kısaltanları rahmetinle bağışla. Bu meşairi yaşayıp tıraş olmaya gelenleri kestikleri saç miktarınca onların günahlarını bağışla” Tıraş haccın menasiklerinden olup vaciptir. Tıraş olmayı terk edenler ise, ceza olarak kurban keserler. Şafiilere göre, saç kesmek hac ve umrenin rükünlerindendir. Erkekler için saçları tıraş etmek, kısaltmaktan daha faziletlidir.

Tıraşın yeri haremdir, zamanı ise; Kurban bayramı günleridir. Saçları tıraş eden veya kısaltan kişi ihramdan çıkar. Ona kadınların dışında ihramlıyken yapamadıkları her şey helal olur. Bir hadisi şerifte ise, Hz. Peygamber efendimiz şöyle buyurmaktadır: “Cemreyi attığınızda kadınların dışında her şey size helal olur.”[6] Kesilmesi vacip olan miktar, alimler arasında ihtilaf olmuş bir husustur. Hanefilere göre dörtte birden az olursa bu caiz olmaz demişlerdir. Şafiilere ise; saçları kesmenin veya kısaltmanın en az ölçüsü, üç tel saçtır demişlerdir. Çünkü ayeti kerime de, Cenab-ı Hak şöyle buyurmaktadır: ”…başlarınızı tıraş etmiş olarak..” Bu ayetin anlamı, başınızdaki saçlarınızdan bir miktarı denilerek, bu miktarın ölçüsü ve ne kadar olması gerektiği husus belirtilmemiştir.[7]

[1] Şevkânî, a.g.e. V/68; Ahmet Kalkan, Kur’an Kavram Tefsiri. [2] Hacc, 22/29 [3] Kurtubi, Ahkam, XII/49 [4] Buhari, Sahih, Vüdu, 33; Müslim, Sahih, Hac, 223, Ebu Davud, Sünen, no: 1981 [5] Buhari, Sahih, Menasik; 127, Müslim, Sahih, Kitabu’l-Hac, 316 [6] Ebu Davud, Sünen, Hadis no: 1999; [7] Mehmet Peker, Hacc Nedir?

http://www.ihya.org/kavram/kavramlar-ansiklopedisi/dt-2251.html

SİZİN YORUMLARINIZ

Reklam

Namaz Vakitleri

Videoerk

videoerk

GAZETE SAYFALARI

Gazete Manşetleri

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Twitter

Puan Tablosu

Takımlar
O
P
  • 1
    Galatasaray
    12
    26
  • 2
    Medipol Başakşehir
    12
    26
  • 3
    Beşiktaş
    12
    22
  • 4
    Kayserispor
    11
    19
  • 5
    Demir Grup Sivasspor
    11
    19
  • 6
    Bursaspor
    12
    18
  • 7
    Göztepe
    12
    18
  • 8
    Teleset Mob. Akhisarspor
    12
    18
  • 9
    Fenerbahçe
    11
    17
  • 10
    Aytemiz Alanyaspor
    11
    14
  • 11
    Evkur Yeni Malatyaspor
    11
    14
  • 12
    Trabzonspor
    11
    13
  • 13
    Antalyaspor
    12
    13
  • 14
    Kasımpaşa
    11
    12
  • 15
    Atiker Konyaspor
    12
    11
  • 16
    Kardemir Karabükspor
    11
    8
  • 17
    Osmanlıspor FK
    11
    8
  • 18
    Gençlerbirliği
    11
    8

Facebookta Mahihaber

2017 Dini Günler

2017 Dini Günler

tesbihatlar

tesbihatlar