Mahihaber - Dini Haberler - Diyanet Haberleri

İşrak Namazı Kerahat Vaktinde Kılınır mı ?

İşrak Namazı Kerahat Vaktinde Kılınır mı ?

2017-02-25 06:08:23

Mezhepler ve tarikatların çokluğu her ne kadar bereket gibi görünse de mezhebinin kurallarını tam öğrenmemiş, bilmeyen ve taklidi iman sahibi olmasından dolayı Müslüman için ibadet ve itikadını karıştırmasına sebep olan bir durumdur.

Olayın derinliğine yani bilgi araştırıp öğrenme yerine kulağı ile duymasına, gözleriyle izlemesine bağlı olarak dini yaşamını şekillendiren hatta biraz daha iyimser olalım internetten öğrenenlerin durumu rüzgarın önündeki yaprak ya da dümeni kırılmış gemi deniz aracına benzer. Zira internetten alınan bilgilerin kaynakları, yazanların mezhepleri, inançları kim olduklrı sorgulanmadan yazuılanlar dini hayata uygulanmaya başlanıyor.

Yerine getirene nafile hac veya umre sevabı veren işrak namazı Müslümanlar arasında talep gören bir nafile ibadet olmasına rağmen vakti konusunda bu tür kulaktan dolma yada internetten alınan bilgiler yüzünden çok çelişkili cevaplar alınmasına neden oluyor.

Diyanet İşleri Başkanlığı yayınları başta olmak üzere hanif İslam mensubu çevreler tarafından İşrak vakti güneşin doğuşundan 45 - 50 dakika sonrası işaret edilmesine ve bu konuda Türkiye için çok büyük oranda hemfikir olunmasına rağmen dini hayatımıza sızan yayınlar yüzünden işrak namazı vaktini 15 dakikaya kadar indirenler mevcuttur.

Zaman zaman cami yada mescitlerde kerahat vakti olmasına rağmen güneş doğduktan 15-25 dakika sonra namaza duranlara durumu hatırlatsanız da falan kişi böyle diyor, filan böyle diyor ve o kişilerin neden böyle dediğine değil işine öyle gelmesinden dolayı onu kabulleniyor.

Mesela işrak namazı 25 dakikada kılınır diyen en popüler din adamlarımızdan Cübbeli Ahmet olarak bilinen Ahmet Mahmut Ünlü tarafından bir televizyon programında söylediği bu söz üzerine bir çok insan kerahat vaktinin 20- 25 dakika ile bitebileceğini düşünerek kerahat vaktinde nafile namaz kılmaktadır. Aşağıda videosu yayınlanan konuşmada Cübbeli 25 dakikadan az olmaz diyor ve 45 -50 dakika sonrasının daha efdal olacağını belirtiyor

Dikkat edilirse Cübbeli hoca senelerce önce bir tv yayınında bu konuşmayı yapıyor. Televizyona çıkmış kimseler bilir ki bazen o kamera karşısında bazen bildiğinizi unutursunuz. Adını bil unutanlar olabilir. Size verilen vakit sınırlıdır. Söyleyeceğinizi söyleyemezsiniz, vs...

İnanıyorum ki Cübbeli de İşrak vakti ile ilgili bilgi verirken bazı detaylara girmemiş olabilir.  Zira bilgiyi verirken her yerden dinlenebileceği kastıyla o şekilde söylemiş olabilir. Kerahat vakti tüm Türkiye için güneşin doğuş saatinden itibaren en az 45 dakikalık bir zaman içinde kabul edilmesine rağmen güneşin doğup ortalığın aydınlanması, farklı coğrafyalara göre değişiyor. Buna bağlı olarak o ülkenin insanı için verilen fetva da değişkenlik gösterebiliyor.

İşrak namazının kılınacağı vakit, ülkemizde güneş doğduktan 45 dakika sonradır. Zaten ülkemizde genel uygulama böyledir. Suudi Arabistan, Hindistan, Etiyopya,  Afrika'nın orta ve güney ülkeleri gibi ekvatora yakın ülkelerde bu vakit güneş doğduktan 15-20 dakika sonra girmektedir. Kuzey ülkelerde daha geç olabilir. Bu ayrımı yapmak gerekir.

Nasıl ki doğudaki insanın namaz vakti ile batıdaki insanın namaz vakti, hatta aynı şehirde olanın doğu batı arasında bulunmasına rağmen değişiyorsa kerahat vakti de değişebilir.





Mesela Vehhabi ilim adamlarından ve ehli sünnet alimleri tarafından eleştirilen Abdulaziz b. Baz'a göre "Bu namazın, güneşin doğup bir mızrak boyu yükseldikten sonra, yani güneş doğduktan yaklaşık olarak yirmi veya onbeş dakika sonra kılınması müstehaptır." ("Fetâvâ İbn-i Baz"; c: 25, s: 171)"

Şimdi bu adam Vehhabi ( ehli sünnet alimlerine göre sapık mezhep ) ülkesi Arabistan. Orada rağbet gören bu düşünceyi alır de Türkiye'de ve ekserisi Hanifi mezhebinden olan bir Müslümana nasıl böyle uygula denilir, düşünmek lazım.

Müslümanlar uyanık olmalıdır. Ehli sünnet vel cemaat yolunda bulunan ameli ve itikadi mezhep imamının dışında bulunanlara dikkat etmelidir.

Unutmayalım, Kerahet vaktinde namaz kılmak mekruhtur.

Bu vesile ile şu konuyu da aydınlatnakta yarar görüyorum

İşrak namazı kuşluk namazından ayrı olarak ve kuşluk namazından önce kılınır. İşrak namazı güneş doğduktan 45 -50 dakika sonra ve bu vakit çıktıktan 10-15 dakika içinde İşrak namazı kılınmalıdır. Çünkü zaman geçtikçe Kuşluk namazının vakti girecektir. İşrak ile Kuşluk namazı arasında bir miktar zaman bulunması güzel olur.

İşrak namazının faziletini Hz. Ömer (r.a) şu şekilde anlatmıştır:

“ Resulullah (s.a.v.) Efendimiz bir ordu çıkardı. Bu ordu büyük bir muvaffakiyet kazandı, bolca da ganimet elde etti. Ashap dedi ki:
‘ Ya Resulüllah bu kadar çabuk bir hamle yapan ordu ve bu ordunun aldığı ganimetten fazlasını hiç görmedik.’ Bunun üzerine Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
‘ Ben bu ordudan daha seri hamle yapan ve daha fazla ganimet elde geçireni haber vereyim mi?’ Demesi üzerine:
‘Haber ver Ya Resulullah (s.a.v.) ‘dediler. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
‘Bir cemaat ki, sabah namazını kılarlar, sonra oturup güneş doğuncaya kadar Allah’ı (c.c.) zikrederler. Bundan sonra iki rekat namaz kılarlar ve evlerine dönerler. İşte en büyük hamleyi yapanlar, en fazla ganimeti alanlar onlardır.”

Diğer bir rivayet de Enes Bin Malik’ten: “Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:” Kim sabah namazını cemaatle kılar, sonra güneş doğuncaya kadar oturarak Allah’ı (c.c.) zikreder, sonra iki rekat namaz kılarsa, ona tam bir hac ve umre sevabı verilir.” Enes Bin Malik dedi ki: “ Tam bir hac ve umre sevabını tam üç defa söyledi.”

İşte İşrak namazını kılanlar hac ve umre sevabı kazanırlar. Tabii ki İşrak namazının şartlarına uyarak kılınması dahilinde. Bir kişi sabah namazını cemaatle kılar, ardından güneşin doğmasına kadar oturduğu yerde Allah’ı (c.c.) zikreder, kerahat vakti çıktıktan sonra iki rekat İşrak namazı kılarsa bu sevabı elde eder.

İşrak namazı için niyet: “ Niyet ettim ya Rabbi rıza-i şerifin için işrak namazı kılmaya “ şeklinde niyet edilerek iki rekat namaz kılınır.

Duha namazı ile İşrak namazının aynı olduğunu söyleyen alimler de mevcuttur, farklı olduğu görüşü bildiren alimler de mevcuttur. Duha namazı, yani kuşluk vaktinde kılınan diğer adı kuşluk olan namaz ile işrak namazının başlama saati aynıdır. Yani güneşin bir mızrak yükseldiği andır. Tam bu zamanda kılınırsa İşrak namazı olur. Fakat güneş yükselip biraz zaman geçtikten sonra kılınırsa Duha namazı olur. En yaygın olduğu görüş budur. Bu yüzden Tam işrak saatinde iki rekat namaz kılıp İşrak namazına niyet etmeli ve ardına Duha namazı kılınmalı. Fakat o saatte namaz kılmaya zaman olmadıysa veya uyuyakalındıysa öğlen namazına 45 dakika kalıncaya kadar bir zaman diliminde Duha namazı kılınmalıdır.

Kuşluk namazının diğer bir adı Duha namazıdır.

Bu arada videoda Cübbeli Ahmet hocanın sabah namazı kıldığı yerden hiç kalkmadan işrak vaktini beklerse diye sarf edilen cümlesinin de namaz kılınan cami içerisinden hiç bir yere gitmeden, camiden ayrılmadan ve dünya kelamı konuşmadan şeklinde olması gerektiğine inanıyoruz. Zira camilerde bir kişinin farz namazı kıldığı yerde oturması pek mümkün görünmemektedir.

Derleme : Erol KARA
SİZİN YORUMLARINIZ

Reklam

Namaz Vakitleri

GAZETE SAYFALARI

Gazete Manşetleri

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Oyun ve Eğlence - Çocuklar İçin

Çocuklar için Oyun Eğlence

Twitter

Puan Tablosu

Takımlar
O
P
  • 1
    Galatasaray
    15
    32
  • 2
    Medipol Başakşehir
    15
    30
  • 3
    Fenerbahçe
    15
    29
  • 4
    Beşiktaş
    15
    27
  • 5
    Kayserispor
    15
    27
  • 6
    Göztepe
    15
    27
  • 7
    Trabzonspor
    15
    25
  • 8
    Bursaspor
    15
    24
  • 9
    Demir Grup Sivasspor
    15
    22
  • 10
    Teleset Mob. Akhisarspor
    15
    19
  • 11
    Kasımpaşa
    15
    18
  • 12
    Aytemiz Alanyaspor
    15
    17
  • 13
    Evkur Yeni Malatyaspor
    15
    16
  • 14
    Osmanlıspor FK
    15
    14
  • 15
    Atiker Konyaspor
    15
    14
  • 16
    Antalyaspor
    15
    14
  • 17
    Gençlerbirliği
    15
    12
  • 18
    Kardemir Karabükspor
    15
    8

Facebookta Mahihaber

2017 Dini Günler

2017 Dini Günler

tesbihatlar

tesbihatlar