Mahihaber - Dini Haberler - Diyanet Haberleri

Mekke'de Cuma Günü Kerahat Vakti Yok Mudur ?

Bir çok hacının en çok sorduğu sorulardan biri de Kabe'de kerahat yok mudur ? Araştırdık, yazdık

2017-07-23 11:50:24
Mekke'de Cuma Günü Kerahat Vakti Yok Mudur ?

Bazı hacılar bilhassa Cuma günü Kabe'de kerahet vaktinin olmadığını ve bu yüzden cuma namazı öncesi mevcut vakitte ( kerahat vaktinde ) namaz kılmaya kalkmaktadırlar. Hatta vehhabi mezhebli Kabe görevlileri kerahat vaktinin çıkmasından 30 dakika önce ezan okuyarak namaz vaktinin girdiğini duyurmaktadır. Bu nedenle ve duyumlara göre de hacılar namaza, cumanın ilk sünnetini kılmaya, tavaf namazını eda etmeye çalışmaktadır.

Peki bu yapılanlar doğru mudur. 

Tekrar etmekte fayda görüyoruz, mahihaber.com genellikle imam-ı Azam Ebu Hanife ( Rah) hazretlerinin mezhebi üzerinden diini yazılar yazmaktadır. Hanefi mezhebinde olan birine yararlı olabilecek dini yazılarımız sitemizde yer almaktadır. Konuya da Hanefi mezhebine göre cevap vereceğiz.

İslamiyette bazı kurallar vardır ki, bu mekana, zamana bakmaz dünyanın her yerinde uygulanır. Kerahat vakti de bunlardan biridir. Türkiye'de ayrı, Arabistan'da, İngiltere'de Amerika'da, Çin'de ayrı olmaz. Hanefi mezhebindeki bir Müslüman itikadi ve ameli dini kurallara her yerde uymak zorundadır. Ona göre, buna göre, o yere bu yere göre de bir tavır olmaz.

Türkiye'de kerahat neyse Arabistan'da o' dur.. 

Beytullah'ta kerâhet vakti söz konusu olur mu? derseniz,olur. Buna İmam-ı Azam hazretleri ruhsat vermemiştir. Bazıları da bu kerahat vaktinin sadece cuma öğleni kapsamadığını iddia etseler de böyle bir ayrım da söz konusu değildir.

Ukbe b. Amir el-Cühenî’ den rivayet edilmiştir ki o şöyle dedi: Üç vakit vardır ki bu vakitlerde namaz kılmaktan ve ölülerimizi defnetmekten Resulullah Aleyhissalatü vesselam bizleri nehyetmişti. Güneşin doğma vakti taki yükselene kadar, tam zirvede bulunmuş olduğu vakit ta ki batı tarafına meyledinceye kadar ve batmaya yakın olduğu vakit ta ki batana kadar”. Bu ve bunun gibi rivayetler mezkûr vakitlerde her hangi bir gün ayrımı yapmaksızın namaz kılınamayacağını ifade etmektedirler. Bu hususta bizim mezhebimiz de bu şekildeki bir hükmün gün ayrımı yapılmaksızın tüm günlere teşmil edilmesi gerektiğidir.

Konuyu biraz daha açacak olursak, Ukbe b. Âmir (r.a)'tan şöyle demiştir: Üç zaman vardır ki, Rasûlüllah (s.a.) bunlarda; namaz kılmamızı ve ölülerimizi defnetmemizi (cenaze namazı) yasakladı. Güneş doğarken, tepe noktasında iken ve batarken." (Müslim, I, 276) Ancak, cenaze hazır olunca bu kerahetin kalkacağı da kabul edilmiştir. Çünkü cenazenin bir an önce yerine konulması Hz. Peygamber'in emridir. "Hazır olduğu zaman cenazeyi geri bırakmayınız" (İbn Mace, I,198) hadisi buna delildir. Ebû Saîd el-Hudrî'nin naklettiği bir hadiste bu üç zamana; ikindi namazından sonra güneş batıncaya ve sabah namazından sonra da güneş doğuncaya kadar olan süre de eklenmiştir. (bk. Buhârî, I, 82, 83) Kısaca Hanefilere göre yukarıda belirtilen kerahet vakitleri, Hicaz yöresini de kapsar.

İmam Şâfii ise, Mekke'de kerahet vaktinde yalnız nafile namazın caiz olduğunu söyler. Dayandığı delil şu hadisin genel anlamıdır: "Ey Abdimenâf oğulları; bu Beyt'i tavaf eden, gece ve gündüz dilediği herhangi bir saatle namaz kılan kimseleri bundan menetmeyiniz." (Kütüb-i sitte'den nakledilmiştir). Hanefilere göre bu hadis; kerahet vakitlerini belirleyen diğer hadislerle tahsis edilmiştir.Yani "kerahet vakitleri dışında namaz kılan" kaydı ile bu hadise anlam verirler.

Cuma gününün istisna edilmesi meselesine gelince; İmam eş-Şafii “el-Müsned” inde Ebu Hureyre (Radıyallahu Anh)’ den rivayet ettiğine göre o “ Cuma günü haricinde Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem günün yarısında (öğle namazı vakti girmeden önceki kerahet vaktinde) namaz kılmaktan bizleri nehyetti” demektedir. ” Buradan yola çıkan İmam eş-Şafii, Tavus, Mekhul ve İmam Ebu Yusuf gibi müçtehitler Cuma günü için öğle vaktinde her hangi bir kerahetin söz konusu olmadığına kail olmuşlardır. Bu hususta varid olan bir diğer rivayet de “ Cehennem Cuma günü dışında her gün tutuşturulur” şeklindeki hadis-i şeriftir. Fakat Hanefi mezhebinin bu rivayetlerle amel etmemesinin gerekçeleri vardır. Bu gerekçelerin tek tek izah edilmesi yazının hacmini aşmasına ve konuyu maksadından çıkarmaya götüreceğinden dolayı burada izah boyutu işlenmeyecektir. Merak edenler et- Tehanevi’ nin “İ’lâu’-Sünen” ine müracaat edebilirler. 

Bu meselede İmam Ebu Yusuf haricinde Hanefi mezhebi konu hakkında gelen istisnai rivayetleri daha sağlam olan rivayetlerle amel etmeyi terk etmemek için Cuma günü de dâhil kerahet vakitlerinin umumen her gün için geçerli olduğu görüşünü tercih etmiştir.

Çoğunluk fakihler cuma günü zeval vaktinde rukû ve secdeli bir ibadeti mekruh görür. Bu konuda, başka günlerle cuma günü arasında bir ayırım yapmazlar. Ebû Hanîfe ile İmam Muhammed de bu görüştedir. İmam Mâlik bunun zeval vakitlerini kerahet dışı sayarken, İmam Şâfii ve Ebû Yusuf yalnız cuma günü zeval vaktini kerahet dışı sayar. İmam Mâlik bu konuda "Medine'lilerin teâmülü"ne dayanırken, Şâfiî ve Ebû Yusuf şu hadise dayanır: "Nebî (s.a.), gündüzün yarısında, güneş batıya yönelinceye kadar namaz kılmayı yasakladı. Ancak cuma günü bunun dışındadır" Şâfii'nin kendi müsnedinde naklettiği bu hadis, senet yönünden tenkide uğramıştır. (bk. eş-Şevkânî, Neylü'l-Evtâr, I, 78; et-Tehânevî, İ'lâüs-Sünen, II,51)

Sonuç olarak güneş doğarken, batarken ve tepe noktasında iken her türlü rukû ve secdeli ibadetten kaçınmalıdır. Sabah namazı ile güneşin doğması ve ikindi namazı ile güneşin batması arasında ise hiç bir nafile namaz kılınmamalıdır. Bu son iki vakitte kaza namazı gibi farz borç namaz kılanabilir, diye fetva verilmişse de, bunu topluluk içinde kılmamakta fayda vardır. Çünkü dışardan gören "nâfile namaz" sanarak, tenkid etmekte ya da bir kerâhet çığırının açılmasına elverişli bulunmaktadır. Nitekim, Hz. Osman, hilâfeti zamanında Arafat ve Müzdelife'de seferi olduğu halde namazları tam kıldırmış, sebebi sorulunca da; "İslâm'a yeni giren ve ilk olarak hacca gelen bedeviler, namazın kısaltıldığını sanır ve sürekli olarak kısa kılmaya kalkışabilir korkusuyla tam kıldırdım" diye cevap vermiştir.

Kısaca, Hanefiler içerisinde Mekke'de kerahat olmaz diyenler mezhep cahili olanlardır ve bunlara itibar etmemelidir.. Cuma günü Mekke ya da Medine'de kerahat saatlerinde okunan ezan sonrası ve hatta imam hutbeye çıkana kadar namaz kılınmaz. Zaten imam hutbede iken tavaf dahil hiç bir şey ile meşgul olunmaz. Dikkat ediyoruz, bir çok Müslüman imam hutbede iken tavafa devam etmektedir ki, farz olanı nafile ile değiştirmektedir. Çok büyük günahtır. Cuma'yı terk etmek başlı başına günahtır. Bir de Mekke gibi yerde olunca..Hanefi bir Müslüman hac esnasında ister Mekke ister Medine'de olsun ezan sonrası ikinci ezana kadar bekleyecek. İkinci ezanın ardından hutbeye çıkan imamı kendisini herşeyden soyutlayarak pür dikkat dinleyecek. Farz namazı kıldıktan sonra önceki ve sonraki sünnetleri kılarak 10 rekatı tamamlamış olacak.

Muhakkak ki doğruyu sadece Allah bilir. Biz bize nakledilen KAYNAKLARA GÖRE  ifade etmeye çalıştık.

----------------------------------
Müslim, Sahih, Müsafirin 293 vd.
İmam eş-Şafii, el-Müsned (Sindi tertibi ile) I/ 139, No: 408 Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut-Lübnan 1951
Ebu Davud, Sünen, No: 1085
Zafer Ahmed el-Usmani et-Tehanevi, İ’lau’s- Sünen, II/ 541- 543 Daru’l- Fikr, Beyrut- Lübnan 2001, B.I

Derleme : Erol KARA

SİZİN YORUMLARINIZ

Reklam

Namaz Vakitleri

Videoerk

videoerk

GAZETE SAYFALARI

Gazete Manşetleri

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Twitter

Puan Tablosu

Takımlar
O
P
  • 1
    Galatasaray
    12
    26
  • 2
    Medipol Başakşehir
    12
    26
  • 3
    Beşiktaş
    12
    22
  • 4
    Kayserispor
    12
    22
  • 5
    Fenerbahçe
    12
    20
  • 6
    Demir Grup Sivasspor
    12
    19
  • 7
    Bursaspor
    12
    18
  • 8
    Göztepe
    12
    18
  • 9
    Teleset Mob. Akhisarspor
    12
    18
  • 10
    Aytemiz Alanyaspor
    12
    17
  • 11
    Trabzonspor
    12
    16
  • 12
    Kasımpaşa
    12
    15
  • 13
    Evkur Yeni Malatyaspor
    12
    14
  • 14
    Antalyaspor
    12
    13
  • 15
    Atiker Konyaspor
    12
    11
  • 16
    Osmanlıspor FK
    13
    11
  • 17
    Kardemir Karabükspor
    12
    8
  • 18
    Gençlerbirliği
    13
    8

Facebookta Mahihaber

2017 Dini Günler

2017 Dini Günler

tesbihatlar

tesbihatlar