Mahihaber - Dini Haberler - Diyanet Haberleri

Umre yapan kişi kendi saçını kesebilir mi ?

Peygamber aleyhisselam saçlarını berbere kestirmiş ve hatta sahabiye

2017-07-06 14:34:18
Umre yapan kişi kendi saçını kesebilir mi ?

Umre yapanların en son yapmak zorunda kaldığı vazifelerden biri de saçların kesilmesi ya da kısaltılması işlemidir..
Yıllardır ihramdan çıkacak birinin saçlarını ihramlı olmayan birine kesitirmesi gerektiğini biliyorken son bir kaç yıldır ihramlı olanların kendi saçlarını kendilerinin kestiğine şahit olduk. Bir kaç kişiye bunu anlatmaya çalışmış olsakta son umremizde de din görevlileri ve bu vesile ile bir kaç müftü, kişinin saçını kesebileceğini iddia etti.
Diyanetin eski hac ilmihallerinde de açık bir şekilde saçı kestirmek mi kesebilmek mi konusunda ihtilafa açık bilgiler vermesi bir çok hac görevlisinin farklı yorumlasına sebep olduğunu gördük ve uygulamanın işine geldiği şekilde kabul edilmesi üzerine araştırma yaptık..

Ancak bu yazıyı hazırlarken DİB Hac Daire Başkanlığı'nın web sitesindeki kaynakları incelerken "Hac Yolcusunun Rehberi" adlı kitapta 9. Tıraş Olup İhramdan Çıkış başlıklı kısımda "Hac yolcusu, sa‘yi tamamladıktan sonra, berberde veya otelde saçlarını tamamen kestirir ya da kısaltır. Böylece ihramdan çıkar ve normal elbiselerini giyerek umre ibadetini tamamlamış olur. Kadınların ihramdan çıkmak için saçlarının ucundan bir parmak boğumu kadar kesmeleri yeterlidir. İhramdan çıkma aşamasına gelmedikçe ihramlılar, kendilerini de bir başkasını da tıraş edemezler. Bu aşamaya gelmiş ihramlı kimseler ise, birbirlerini tıraş edebilirler." demektedir.


Araştırmalarımızın devamında sahih kaynaklardan elde edilen bilgilerde gördük kü peygamber aleyhisselam saçlarını berbere kestirmiş ve hatta sahabiye "kestirin" talimatı vermiş. Buna ilişkin bilgiler aşağıdadır.
Umre yasaklarına baktığımız zaman saç kesmenin ve kıl koparmanın cezayı gerektiği belirtilir. Biz konuyu tartışırken bunu öne koyduğumuzda söylenen " umreci tüm görevleri yapıp saç kesme aşamasına geldiğinde saçını kendisi kesmesinde bir beis yoktur" denildi.
O halde tekrar sorduk, tüm görevlerini yapıp saç kesme aşamasına gelen bir umreci çiçek kopartsa, yiyeceği bir hayvanı öldürse,ayakkabı yada elbise giyse, yüzünü örtse, çorap giyse vs gibi sorular sorup bunlar olur mu? dediğimizde olmaz diye kestirip atmaya başladılar.

Kişinin kendi saçını kesebileceğine dair yaygın bilgi şu şekilde yer almaktadır.

Hac veya umrede ihramdan çıkacak duruma gelen bir kimse kendisi tıraş olup ihramdan çıkmadan, ihramlı ya da ihramsız başka birisini tıraş edebilir ve bundan dolayı bir ceza gerekmez. Fakat ihramda olan ve henüz menasikini bitirmeyen kimsenin, ister ihramlı olsun, ister ihramsız, başka birini tıraş etmesi caiz değildir. Tıraş ederse -tıraş edilen kimsenin emriyle olsun olmasın- tıraş edene sadaka, tıraş edilen ihramlıya ise küçükbaş hayvan kurban etmesi gerekir (Merğinânî, el-Hidâye, I, 162). Şâfiî, Hanbelî ve Mâlikî mezheplerine göre ihramlıyken tıraş olan bir kişi, dem; üç gün oruç ve altı fakire sadaka vermekten birisini seçmekte muhayyerdir (Nevevî, el-Mecmû, VII, 371; İbn Kudâme, Muğnî, III, 493). 

Yukarıda birbirinden çelişkili bilgi yumağına baktığımızda "menasikisini bitirmeyen kimse" denilmekte ve umre menasikisi ise saçın kesilmesiyle tamam olmaktadır. Saçını kestirmiş üzerinden ihramını çıkartmayan kişi ilk görünürde ihramlı sayılsa da kendi ikrarıyla ancak ihramdan çıktığını söylerse ihramın tüm gereklerini yerine getirmiş olduğu öğrenilmiş olur. Ve o kişiye saç kestirlir.Ya da ihramdan çıkmış, ihram elbisesini çıkartmadığı halde o kişi daha sonra traş olabilir.

O halde diyoruz ki aşağı da yer verdiğimiz gibi sahih olan hadislere göre peygamber efendimiz Hz. Muhammed aleyhisselam saçlarını kesitrmek için berberi ( o zaman saç kesen birini) çağırıyorsa ve kendisinin kendi saçını kestiiğine dair bir hadis yok ise günümüz insanının delili nedir.?

Ayrıca sahabeye de saçlarını kesitrmeleri gerektiği konusunda emir veriyorsa zamane din görevlilerinin delili nedir.?

Bize göre, bu konuda yapılacak olan ve şüpheye ve riske yer vermeyecek olanın umreden çıkacak kişinin saçını kendi kesmeyip vacip olan traşı hem de bir sünneti yerine getirmenin güzelliği içinde peygamberin yaptığı gibi birine kestirmesi gerekir. Ayrıca normal hayatta da berberden çıkan kişi "saçlarımı kestim, traş oldum" tarzı cümleler söyler. Genelde sorulmadıkça "berberde traş oldum " denmez. Zaten genel kanı saç ve sakal traşı genelde berberde olunduğu  için nerede oldun sorusuna pek itibar edilmez. İşte bazı din görevlilerinin saçlarını kısaltır eylemini kişini kendisine değil, bir berbere ( ya da bir başka işiye kestirmesi ) yaptırması gerektiğini düşünmelidir.

İşte peygamber efendimizin saçlarını berbere kestirdiği ve sahabesine de emrettiği saç kesme olayı

"Enes (r.a.)’den şöyle dediği nakledilir: Rasûlullah (s.a.s.), Mina’ya geldi, cemrelere vardı, onları taşladı. Sonra Mina’da kaldığı yere gitti ve kurban kesti. Sonra berbere başının sağ ve sol yanlarını göstererek, saçlarını almasını söyledi.[[1] Şevkânî, a.g.e. V/68; Ahmet Kalkan, Kur’an Kavram Tefsiri. ]"

"Enes (r.a.)’tan rivayetle bir hadisi şerifte “Resulullah (s.a.s.) Mina’ya geldi, gidip cemreyi attı, sonra Mina’daki evine gelip burada kurban kesti. Daha sonra berbere saçımı al diyerek, önce sağ yanına sonra soluna işaret etti. Daha sonra onu insanlara veremeye başladı.” diye nakledilmiştir.[Buhari, Sahih, Vüdu, 33; Müslim, Sahih, Hac, 223, Ebu Davud, Sünen, no: 1981"

.İbn Ömer'den (rivayet olunduğuna göre) Resûlullah (s.a.) Veda Haccında başını tıraş et(tir)miştir (Buhârî, hac 127; Müslim, hac 322; Ahmet b. Hanbel, II, 128. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 7/416.)

"Bu ihramınızdan çıkın da Beyt'i ve Safa ile Merve'yi tavaf edin. Saçınızı kestirin." Buradaki "saçınızı kestirin" emri, vücub ifâde eder. (Müslim, hac 143.)

Tirmizî'nin rivayetinde ise, "Berber tıraş etti ve kesilen saçı Ebû Tal­ha'ya verdi. Sonra başının sol yanını uzattı ve tıraş etmesini müteakip: "Onu müslümanlar arasında taksim et," buyurdu.[Tirmizî, hac 73]

Şu (önceki) hadis aynı senedle Hişam b. Hassan'dan da rivayet olunmuştur. (Bu hadisi Hişam b. Hassan'dan nakleden Süfyân) dedi ki: (Peygamber sallallahü aleyhi ve sellem) berbere: "Sağ tarafımdan başla da (öyle) tıraş et" buyurdu.[ Müslim, hac 323, 326; Tirmizî, hac 73.  Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 7/422-423.]

Biz konuyıu tartıştığımız umrede görevli olanlara bu hadisleri sunduğumuzda "hadis olabilir buna fukaha ne demiştir, ona bakmak lazım. Biz bunu kabul edersek vebal altına gireriz. O yüzden bu hadisi kabul edemeyiz, fukahaya bakarız" tarzı cevap vermeleri de abesle iştigal olur.

Ne var ki yukarıda değindiğimiz gibi hem peygamber efendimiz (as) hem de Diyanet'in rehber kaynaklarında kestirir ve kesitmriş ifadeleri varsa ihramlı kişinin kendi saçını kesmesi herhalde cezayı gerektirir.

Derleme : Erol Kara * 06.07.2017

SİZİN YORUMLARINIZ

Reklam

Namaz Vakitleri

Videoerk

videoerk

GAZETE SAYFALARI

Gazete Manşetleri

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Twitter

Puan Tablosu

Takımlar
O
P
  • 1
    Galatasaray
    12
    26
  • 2
    Medipol Başakşehir
    12
    26
  • 3
    Beşiktaş
    12
    22
  • 4
    Kayserispor
    11
    19
  • 5
    Demir Grup Sivasspor
    11
    19
  • 6
    Bursaspor
    12
    18
  • 7
    Göztepe
    12
    18
  • 8
    Teleset Mob. Akhisarspor
    12
    18
  • 9
    Fenerbahçe
    11
    17
  • 10
    Aytemiz Alanyaspor
    11
    14
  • 11
    Evkur Yeni Malatyaspor
    11
    14
  • 12
    Trabzonspor
    11
    13
  • 13
    Antalyaspor
    12
    13
  • 14
    Kasımpaşa
    11
    12
  • 15
    Atiker Konyaspor
    12
    11
  • 16
    Kardemir Karabükspor
    11
    8
  • 17
    Osmanlıspor FK
    11
    8
  • 18
    Gençlerbirliği
    11
    8

Facebookta Mahihaber

2017 Dini Günler

2017 Dini Günler

tesbihatlar

tesbihatlar