Mahihaber - Dini Haberler - Diyanet Haberleri

Üst Katta İmam Alt Katta Cemaatle Namaza Dur Denmeli

Müftü açıkladı ; "Namazı, ekrana yansıtılmış bir şeye uyarak kılmak doğru değil"

2017-02-25 05:28:20
Üst Katta İmam Alt Katta Cemaatle Namaza Dur Denmeli

Bir Müslüman ülkesinde yaşamanın en güzel yanı camilerin bolluğu, ezanların çokluğudur. Bu büyük bir nimettir. Şükredilmelidir. Rabbim camilerin sayısını artırsın. Biz millet olarak ta camileri, yapmayı da seviyoruz, hamdolsun. Ancak yaptığımız ya da yaptırdığımız camilere nedense dikkat etmiyoruz. Heva ve heveslerimiz, nefisimizin boyunduruğu altında öylesine coşuyor ki yaptırılan bu beytullahlar, bu mabetler, bu Allah’ın evleri nedense yapımında söz sahibi kişilerin, dernekçilerin, vakıfçıların zevkine uygun şekilde inşa edilmektedir. Kimse sünnete, fıkha uygun olup olmadığını önemsemiyor. Diyanet Başkanlığı bu konuya müdahale etme gereği duymuyor. Camiinin yapıldığı yerdeki insanların örf ve adetleri, beğenileri kabul görüyor.

Katlı olarak yapılan camilerde cemaatle namaza uymamanın ya da uyamamanın, imamsız halde diyebileceğimiz namaz kılmanın acı örnekleri yaşanmaktadır. Bilhassa alt kat olarak yapılan yerlerin asıl namaz kılınan yerlerle olan bağlantısı bazı camilerimizde hiç yok gibi.

Fıkıh kitaplarına imama uyan kişinin imamı ya da imamı göreni görmesi gerektiği yazılıdır. Molla Hüsrev’in Dürer-ül Ahkâm Şerhi, H: 1313 İstanbul Baskısının 1. cildinin 93. sayfasında imama uymaya engel olan şeyleri sayıyor ve “imamla cemaat arasında bir duvar, bir engel olursa ve bu engel imamın durumunu bilmeyecek şekilde ise iktidaya engeldir. Engel olmuyorsa iktida sahihtir” diyor. ( İktida; uyma, tabi olma ) Yani, imamla cemaat arasında bulunan engel imamı ya da imamı göreni görmeye engelse oradakilerin imama uyduğundan, cemaate iştirak ettiğinden söz edilemez. İmam Serahsi’nin 30 ciltlik Mebsut’unun birinci cildinde “İmamla cemaat arasında delik bulunmayan büyük bir duvar bulunması imama uymaya engeldir.” Yani; arada duvar var, delik var, caiz.. Arada duvar var, alçak, görünüyor, icabında yan gözle bakılabilir yine caiz.

Bunlar yıllar önce yazılmış, ulema tarafından kabul edilmiştir. Bakıyoruz günümüz camilerine önce alt kata uyduruk bir mihrap, şöyle böyle bir minber yapılıyor. İbadetler cami inşaatı bitip de asıl kata çıkılıncaya kadar burada yapılıyor. Sonra cumadan cumaya, bayramdan bayrama açılan bu yerlere cemaat doluyor. Namaza niyet edilirken alt kattakinin görmediği, göreni dahi göremediği imama uydum demesi abesle iştigalden başka bir durum değildir. İmama uyulmamıştır. Diyanetin fetva kürsüsünün buyurduğu “ imamın sesini duymak yeterlidir”, emrine itaat etsek de mikrofonlarla ( oysa kalabalık cemaatlerde aralarda bulunacak müezzinin varlığı önemli, tekbirleri tekrarlaması ve duyurması açısından, çağdaş olduk ya buna gerek duyulmuyor (!)) alt katlara ses gidince alt kattakilerin de cemaate katıldıkları kabul edilir, deniliyor. Ya mübarekler, mikrofon ve hoparlör elektrikle çalışıyor ya kesilirse… Hatta elektrik kesilmedi diyelim, sesi takip edenin imamın hareketlerini kaçırma gibi bir ihtimali de mi yok.

Bakın eski selâtin camilerde ya da diğerlerinde Osmanlı, Selçuklu camileri inşa ederken alt katları da yapmış mı? Alt kat olarak bırakılmış yerler mevcutsa da bunlar sığınak amaçlı alçak, dar ve mihrapsız yerlerdir.

Bir camide projeksiyon sistemiyle cuma namazı kılınması üzerine açıklama yapan Samsun İl Müftüsü Yard. Doç. Dr. Hayrettin Öztürk, “Namazı, ekrana yansıtılmış bir şeye uyarak kılmak doğru değil” dediği dün gibi akıllardadır.

Cuma günleri imam caminin üst katında namaz kıldırırken, görüntüsü projeksiyon sistemiyle alt kattaki duvara yansıtılıyor. Alt katta bulunan cemaat de duvara yansıyan imamın görüntüsüne uyarak cuma namazı kılıyor.

Samsun’un İlkadım ilçesinde bulunan iki katlı Kurşunlu Cami’nin alt katına imam tarafından yaptırılan projeksiyon sistemiyle imamın görüntüsü alt kata yansıtılarak cuma namazı kılınması üzerinde müftülüğe müracaat edenler, böyle bir uygulamanın olmayacağınnı duyunca camiden projeksiyonu kaldırtmıştı.

Kısaca, imamı görmek, imamı göreni görmek cemaatle namaz kılındığını, cemaat sevabı alınacağının belgesidir. Gerisi bahanedir. Buna olur verenlere şunu da demek gerekir. O halde cami duvarına bitişik ev, iş hanı, otel gibi camiye komşu binalarda yaşayanlarda “uydum imama” deyip namazlarını bulundukları yerlerde kılsınlar, olmaz mı?

Erol Kara – mahihaber.com

SİZİN YORUMLARINIZ

Reklam

Namaz Vakitleri

Videoerk

videoerk

GAZETE SAYFALARI

Gazete Manşetleri

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Mekke Medine Kudüs Canlı Yayın

Twitter

Puan Tablosu

Takımlar
O
P
  • 1
    Galatasaray
    12
    26
  • 2
    Medipol Başakşehir
    12
    26
  • 3
    Beşiktaş
    12
    22
  • 4
    Kayserispor
    12
    22
  • 5
    Fenerbahçe
    12
    20
  • 6
    Demir Grup Sivasspor
    12
    19
  • 7
    Bursaspor
    12
    18
  • 8
    Göztepe
    12
    18
  • 9
    Teleset Mob. Akhisarspor
    12
    18
  • 10
    Aytemiz Alanyaspor
    12
    17
  • 11
    Trabzonspor
    12
    16
  • 12
    Kasımpaşa
    12
    15
  • 13
    Evkur Yeni Malatyaspor
    12
    14
  • 14
    Antalyaspor
    12
    13
  • 15
    Atiker Konyaspor
    12
    11
  • 16
    Osmanlıspor FK
    12
    8
  • 17
    Kardemir Karabükspor
    12
    8
  • 18
    Gençlerbirliği
    12
    8

Facebookta Mahihaber

2017 Dini Günler

2017 Dini Günler

tesbihatlar

tesbihatlar